Ser nye muligheter med VR-briller

29.10.18 | Del på

Av Edison Wolfram

- 3D i kombinasjon med VR-teknologi åpner helt nye og unike muligheter for å kommunisere prosjekter som ennå bare er på idéstadiet, sier 3D-designer Robin Fosse (38). Han flyttet nylig sammen med samboer og barn fra Bergen til Porsgrunn. Nå har han fått seg kontorplass hos Edison Wolfram, men er ansatt i 3D- og visualiseringsbyrået NagellD i Bergen.

– Min samboer kommer fra Porsgrunn så når hun ville tilbake til hjembyen, måtte jeg egentlig bare bli med på flyttelasset. Men det er klart, for en ekte bergenser, er det selvfølgelig et voldsomt sjokk å flytte til et annet sted. Du kan saktens få en bergenser ut av Bergen, men du får aldri Bergen ut av bergenseren, ler Robin. – Når det er sagt, synes jeg Porsgrunn er en veldig fin by, og jeg må si at jeg er veldig positivt overrasket over hvor hjelpsomme og hyggelige folk jeg møter over alt, fra barnehage og kommune til butikker i byen og – ikke minst – i det hyggelige kontorfellesskapet her hos Edison Wolfram.

Nye muligheter med VR: 3D-designer og visualiseringsekspert Robin Fosse.

VR gir helt nye muligheter
Robin er spesialist på visualisering gjennom 3D-modellering og VR (virtual reality)-teknologi. Gjennom VR har 3D fått en ny dimensjon som blant annet gjør teknologien enda mer anvendelig i forbindelse med presentasjon av byggeprosjekter som fremdeles bare er på tegnebordet. – Vi jobber mye med offshore-relaterte prosjekter, blant annet skip og oljeplattformer. Gjennom naturtro 3D-modeller og VR, kan prosjekteier presentere et fremtidig byggeprosjekt for f.eks. kunder, investorer eller interessenter på en mer spennende og overbevisende måte enn noen gang før.

Kan gjøre opplæring mer effektiv
Det er mange eksempler på at 3D og VR også er brukt i opplæringsøyemed. Offshorevirksomheter bruker det blant annet til «tørrtrening» med nye oljearbeidere. Gjennom VR-brillene kan de nyansatte «være med» på plattformen, og kan f.eks. delta på ganske realistiske sikkerhets- og brannøvelser.

Mange bransjer kan bruke VR i markedsføringen
3D og VR har nok hittil vært mest brukt til prosjekter som fremdeles er på tegnestadiet for å visualisere hvordan det vil komme til å se ut. Men det er langt flere bransjer og bedrifter som kunne ha brukt teknologien effektivt i sin markedsføring. Eiendomsaktører kan f.eks. arrangere «visninger» for fremtidige boligprosjekter der interessenter kan delta fra møterommet, eller – hvis de får tilsendt et par VR-briller – fra godstolen hjemme. Bilbransjen kan f.eks. lage «prøveturer» med nye eksklusive biler. I det hele tatt, med 3D og VR-teknologi er det bare fantasien og budsjettet som setter grenser for hva slags opplevelser du vil gi dine kunder, avslutter Robin Fosse.

Vil du ha en demonstrasjon av VR?
Har du et prosjekt som ville kunnet egnet seg for VR-markedsføring? Ta kontakt med oss så avtaler vi en uforpliktende demonstrasjon og presentasjon av teknologien.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Du kan når som helst melde deg av vårt nyhetsbrev via lenke i bunnen av alle eposter fra oss. Les også våre personvernregler.

Aktuelt fra Edison Wolfram