Slik kommer du i gang med din digitale markedsføring

Del på

Det er mange markedsførere og bedriftseiere som føler at de ikke får utnyttet de mulighetene som ligger i det å bli mer digitalt synlig. Ofte handler frustrasjonen om at vi ikke helt vet hvor vi skal begynne. Her får du tips om tre grunnleggende trinn, som kan gjøre det enklere å komme i gang.

  1. Beskriv hvordan bedriften din markedsfører seg i dag

Analyser dagens situasjon. Ta en gjennomgang av hvordan din bedrift selger i dag, og hva du faktisk gjør av markedsføring på nett. Still deg selv følgende spørsmål:

  • Hva gjør vi for å bli mer synlig på nett for folk som ikke kjenner vår bedrift?
  • Hva gjør vi for å få dem til å bli interessert i oss når de først oppdager oss?
  • Hva gjør vi for å få interesserte til prøve, eller – aller helst - gjøre sitt første kjøp av våre produkter eller tjenester?
  • Hva gjør vi for å holde interessen oppe blant vår kunder og gjøre dem mer lojale – og aller helst få dem til å anbefale oss til andre?

Bruk spørsmålene til å gjøre en systematisk gjennomgang, og lage en oversikt over hvilke digitale kommunikasjonsverktøy og -kanaler din virksomhet faktisk bruker i de forskjellige fasene av kundens digitale reise. Som grunnlag for din digitale strategi, må du kartlegge hvordan din bedrift jobber gjennom hele kundereisen, fra folk oppdager deg på nettet til de blir dine ambassadører. Og fortvil ikke dersom du på ett eller flere av spørsmålene over må svare "ingen ting". Du er ikke alene.

  1. Hvem er kundene våre og hva ønsker de?

Målgruppeinnsikt er utgangspunktet for all kommunikasjon, enten den er digital eller analog. Når vi jobber med digitale markedsføringsstrategier, graver vi likevel ofte litt dypere.  Du må vite mest mulig om hvem du ønsker å treffe, skape dialog med og få som kunde. En enkel metode du kan bruke, er å lage en personas og en kundereise for hver målgruppe.

En personas er en beskrivelse av målgruppen gjennom en fiktiv person som kan være typisk for målgruppen. Å lage personas og kundereise er en nyttig øvelse for å bli mer bevisst på hvilke mål vi kan hjelpe målgruppen med å oppnå, hvilke utfordringer vi kan hjelpe dem med å løse og hvor og hvordan vi mest effektivt kan treffe dem med vår kommunikasjon. Det beste er selvsagt om personas og kundereiser er basert på reell informasjon, men ofte kan bare en liten prat med noen eksisterende og potensielle kunder også gi mye nyttig input. Men som med alle enkle kundeundersøkelser og skrivebordsanalyser, stol aldri 100% på at du har gjettet riktig. Digital markedsføring handler i stor grad om å måle, justere og tune innhold og kommunikasjon.

Ønsker du et nyttig arbeidsverktøy for utvikling av personas og kundreise?

Last ned vårt verktøy gratis!

  1. Hvordan skal vi selge og markedsføre oss fremover?

Med en god beskrivelse av de viktigste målgruppene, har du et godt utgangspunkt for å lage en fornuftig digital salgs- og markedsføringsstrategi for din virksomhet. Formelen for strategi-utviklingen er egentlig å svare på de samme spørsmålene som du stilte deg selv under analysen i pkt. 1 – bare at du nå skal bestemme deg for hva du skal gjøre. Strategien din må altså gi svar på fire spørsmål:

 

  1. Hva skal vi gjøre for å få ”fremmede” til å oppdage oss?
  2. Hva skal vi gjøre for å konvertere fremmede til ”leads”?
  3. Hva skal vi gjøre for å selge til leads og få dem til å bli ”kunder”?
  4. Hva skal vi gjøre for å få kunder til å bli ”ambassadører”?

Ønsker du litt bistand til å komme i gang med din digitale markedsføring? Bestill en gratis digital mini-workshop!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Aktuelt fra Edison Wolfram

Tre tips for å unngå hackerangrep

Trafikken på nettet øker eksponentielt. Det gjør også faren for å bli hacket. Her er tre råd fra vår utvikler Stian Jacobsen til hva du kan gjøre for å redusere faren for angrep på websiden din.

Ønsker du en gratis digital mini-workshop?

Ønsker du litt profesjonell bistand for å komme i gang med din digitale markedsføring? Nå spanderer Edison Wolfram en gratis og uforpliktende ”mini-workshop” på 2 timer for din bedrift.